Red de natuur: op naar de verkiezingen!

19 november 2014

Red de natuur: op naar de verkiezingen!

Foto: SP

Ondanks de enorme inspanning van Landschap Noord-Holland en andere natuurorganisaties blijft het provinciebestuur van VVD, PvdA, D66 en CDA halstarrig vasthouden aan de roekeloze bezuinigingen op natuur.

Bezoekerscentra sluiten, de vrijwilligersondersteuning gaat er aan, educatieve projecten verdwijnen, onderhoud van het landschap staat op de tocht en hele natuurgebieden worden bedreigd met sluiting. De afgelopen weken voerde Landschap Noord-Holland een grote actie tegen de bezuinigingen. Maar liefst 16.954 Noord-Hollanders tekenden de petitie om het provinciebestuur op andere gedachten te brengen. Onder de handtekeningen waren er 312 verzameld door de SP Landsmeer. Landsmeerders maken zich grote zorgen over de toekomst van 't Twiske en het Ilperveld.

concrete gevolgen voor landsmeer

De bezuinigingen zijn een enorme greep uit de kas voor lokale natuurorganisaties, zoals bijvoorbeeld IVN Twiske. Deze organisatie houdt zich onder andere bezig met excursies en natuureducatie, maar verzorgt bijvoorbeeld ook het onderhoud van het Ratteneiland.

Excursie op de Zanddijk

Door het wegvallen van de subsidies is IVN Twiske gedwongen om de ledenbijdrage enorm te verhogen. Hoewel dit waarschijnlijk gaat leiden tot ledenverlies, ziet de organisatie geen andere mogelijkheden om het hoofd boven water te houden. Er dreigt een vicieuze cirkel te onstaan waar steeds minder leden een steeds hoger bedrag moeten opbrengen.

Natuureducatie in het veld

In plaats van meer mensen te betrekken bij het belangrijke werk van deze lokale vrijwilligersorganisaties bedreigt de provincie hun voortbestaan. Landsmeer heeft veel te verliezen. De bezoekerscentra in 't Twiske en het Ilperveld zijn al gesloten en dat terwijl de echte bezuinigingen nog moeten beginnen.

wie niet horen wil moet maar voelen

Binnenkort doet zich de laatste kans voor om deze bezuinigingen te stoppen. Woensdag 18 maart zijn er verkiezingen voor de provinciale staten. Kies jij voor een blijvend groen Landsmeer? Stem dan in ieder geval niet op VVD, PvdA, D66 en CDA. De natuur is van iedereen en dat mag best wat kosten - zeker als je beseft dat de uitgaven voor asfalt gaan stijgen naar 55% van de totale begroting. De gevestigde partijen willen niet luisteren. Wie niet horen wil moet maar voelen. Op naar een geweldige verkiezingsuitslag!

Meer weten over het werk van IVN Twiske? Klik hier.