Scholieren blij met nieuwe buslijn

9 december 2014

Scholieren blij met nieuwe buslijn

Foto: SP Landsmeer

Het is midden december. De dagen zijn donker, koud en nat. Landsmeerse scholieren hebben daar sinds kort echter een stuk minder last van. De SP viert samen met hen het succes van de actie voor een nieuwe busdienst naar de scholen in Amsterdam-Noord. De SP deelde koekjes uit -Scholiertjes uiteraard- om de passagiers te feliciteren met de nieuwe busverbinding.

Het begon allemaal precies een jaar geleden, toen scholierenbuslijn 624 naar Amsterdam-Noord werd afgeschaft omdat er te weinig gebruik van zou worden gemaakt. De SP vond dit een erg slecht idee en startte een petitie voor een nieuwe busdienst tussen Landsmeer en de scholen in Amsterdam-Noord.

Wie maakt zich nou druk om een lege bus?

De vroegere scholierenbuslijn 624 had 's ochtends twee ritten: één om vijf voor acht en één om vijf voor negen. De eerste rit zat steevast bomvol. Van de tweede rit werd nauwelijks gebruik gemaakt; de scholen zijn dan immers al lang begonnen. Het gebruik van de buslijn was daarom op papier te laag om rendabel te zijn. Lege bussen laten rijden heeft niemand wat aan, maar dat ook de volle rit geschrapt werd was voor de SP niet te verteren. De actie werd al snel ondersteund door 250 scholieren, ouders en sympathisanten. Dit toonde het belang van deze busverbinding aan.

Na de actie van scholieren en de SP zijn de gemeente Landsmeer en vervoerder EBS overstag gegaan. Er werd een nieuwe verbinding voor scholieren  beloofd, die nu werkelijkheid is geworden. Zo komt er een einde aan de verdubbelde reistijden en overstappen in guur weer.

We hebben gewonnen!

Landsmeerse scholieren weten dat actievoeren zin heeft. Een waardevolle les in een tijd waar bezuinigen niet te stoppen lijken. Wanneer gewone mensen de krachten bundelen is alles mogelijk: de koek is nog lang niet op!

Ben jij ook voor een eerlijke verdeling van de welvaart? Sluit je aan bij de SP.

Wat een eenzijdige berichtgeving en een pyrrusoverwinning.
Jullie vergeten te vermelden die scholieren die in Monnickendam (of noordelijker) op school zitten, nu met de verdubbelde reistijden zitten en twee keer moeten overstappen. Ze kunnen wel meerijden met de 319 naar CS en daar overstappen, maar dat maakt hun abonnement weer veel duurder.

Marcel Molle

Beste Marcel,

Net als de vroegere 625 was de 624 compleet afgeschaft. Dit heeft de SP niet bedacht. Dit komt voort uit een grote bezuinigingsoperatie van EBS. Wij zijn tegen marktwerking in het openbaar vervoer, waar (buitenlandse) bedrijven vaak ten koste van de reiziger hun winsten veiligstellen. Het liefst hadden we de 625 ook behouden. We zijn blij dat door onze actie in ieder geval de busdienst naar Amsterdam-Noord weer terug is. Maar je kunt de SP niet verwijten dat we niet alles voor het zeggen hebben.

Vriendelijke groet,

Ami Gest