ROOD bestormt gemeenteraad Landsmeer met fakkels en hooivorken

13 oktober 2016

ROOD bestormt gemeenteraad Landsmeer met fakkels en hooivorken

ROOD woordvoerder Anne Kaal: “Wij pikken het niet meer, de jeugd is opgestaan en eist een eigen plek in Landsmeer!” Verantwoordelijk wethouder Nico van Baarsen schitterde door afwezigheid.

Tekst: Willem Croese
Foto's: Willem Vogtschmidt

LANDSMEER – De voetbalkooi in Luijendijk verdween vorig jaar zomer op last van het gemeentebestuur omdat de ruimte nodig was voor nieuwbouwwoningen. Jongeren en omwonenden werden op het allerlaatste moment hierover ingelicht en dat maakte hen boos, vooral omdat er geen nieuwe locatie in het vooruitzicht werd gesteld. De SP Landsmeer voerde begin juli 2015 hierover een succesvolle actie met jongerenorganisatie ROOD Landsmeer. Wethouder Nico van Baarsen (D66) vroeg hen naar alternatieve plekken en zegde toe binnen twee jaar een voetbalkooi te plaatsen. De gemeenteraad maakte hiervoor in 2016 budget vrij. Het voorstel en onderzoek van de jongeren werd door hem afgewezen, daarna werd het stil van zijn kant.

Met hooivorken en rode fakkels lieten donderdagavond tien jongeren hun ongenoegen, vastberadenheid en vooral strijdbaarheid zien. Zij hebben er genoeg van om aan het lijntje gehouden te worden. De vraag is simpel, namelijk waar en wanneer komt de voetbalkooi. Om hun verhaal kracht bij te zetten heeft Anne Kaal (17) als actief lid van ROOD en SP zich aangemeld als inspreker over dit onderwerp bij de gemeenteraad. Nadat griffier Eva van der Voorde de jongeren instructies gaf om geen lawaai te maken opende Marc de Jong (VVD) als voorzitter de zogenaamde 'Beeld- en /of Oordeelsvormende sessie'.

Te jong en te oud

Anne Kaal kreeg als eerste de gelegenheid om te spreken. Zij is te jong om op zichzelf te wonen, alcohol te drinken en te oud om te figuurzagen bij Jeugdvereniging Vrij en Blij of in speeltuintjes te spelen. 's Avonds op straat hangen met vrienden betekent de hele buurt wakker houden. Jongerenwerkster Anneke van der Molen vertelde ROOD eerder dat zij niets mag organiseren en niet verder komt dan jongeren wegsturen. Het antwoord op de vraag waar de Landsmeerse jeugd dan naar toe moet blijft volgens Anne Kaal onbeantwoord: “Wij kunnen simpelweg nergens anders heen.”

Landsmeerse jeugd wil EEN EIGEN PLEK

ROOD Landsmeer bezocht Pernis en Enkhuizen waar hangouts zijn als ontmoetingsplaatsen voor jongeren. Een jongerenwerker uit Pernis vertelde dat sinds de komst van deze plekken veel minder overlast is op straat. Het werkt, maar in Landsmeer wil het niet vlotten. De door wethouder Van Baarsen toegezegde voetbalkooi is er niet. Anne Kaal riep hem op om ambitie te tonen door de jeugd de ruimte te geven. “Wij willen een eigen plek”, benadrukte zij. Opvallend detail deze avond was dat de wethouder schitterde door afwezigheid. SP Landsmeer voorzitter Ami Gest reageerde na de bijeenkomst hierover: “Bizar dat hij er niet was, wij willen met hem aan tafel zitten om te spreken, want dit duurt echt te lang.”

reacties uit de gemeenteraad

Raadsleden kregen de gelegenheid om Anne Kaal vragen te stellen. Maja van Campen (Lijst MvC) informeerde naar sport. Anne: “Een sportclub is niet de ideale plek voor ons om elkaar te ontmoeten.”

Vanita Attema (CDA) wilde concreet weten waar een goede hangout aan moet voldoen. Anne: “Wij willen heel graag net als in Pernis een toevluchtsoord zien waar wij heen kunnen, hier in Landsmeer hebben wij helemaal niks.”

Menno Wilmans (PvdA) wilde weten waarom er geen overleg met de wethouder is. Anne: “Een ROOD lid heeft vele e-mails over dit onderwerp naar hem gestuurd, maar Van Baarsen heeft hierop niet gereageerd. Er is wel één keer een gesprek geweest dat heel positief was met van je kan die en die locatie gebruiken. Uiteindelijk lazen wij een bericht in de krant waarin hij zei dat die locaties niet vrij zijn.”

Niels Bonenkamp (VVD) vroeg zich af of een hangout beheerd wordt door een jongerenwerker of de jongeren zelf. Anne: “Samenwerking tussen ouderen en jongeren werkt beter met toezicht op jongeren.”

André La Fontaine (PL) zocht naar bundeling van allerlei groepen die een plan bij de gemeente kunnen indienen. Anne: “Wij zijn een beetje radeloos nu, want wij weten niet waar de hangout mag staan, hoeveel budget is hiervoor, een concreet plan verzinnen is moeilijk omdat er heel veel informatie mist.”

Adrie van Erp (CDA) bleek een voorstander te zijn dat jongeren zich aansluiten bij Vrij en Blij; en memoreerde aan het grijze verleden met zelfs optredens van Ben Cramer. Anne: “Wij denken niet aan Vrij en Blij omdat het al lang geen jongerenvereniging meer is.”

Na een kwartiertje heen en weer praten konden de jongeren van ROOD de zaal verlaten. In een naburig café spraken zij na over de bijeenkomst, zij hopen dat wethouder Van Baarsen over de brug komt en houden hem en de raad scherp.