SP Landsmeer blij met voetbalkooi en basketbalveld

11 juli 2018

SP Landsmeer blij met voetbalkooi en basketbalveld

Foto: Willem Croese

In 2015 zijn wij in protest gekomen met een grote groep jongeren door een voetbaltoernooi te organiseren op het gemeenteplein nadat de voetbalkooi in Luijendijk plots verdwenen was om plaatst te maken voor dure koopwoningen.

Foto: Willem Croese

Reactie van de toenmalige wethouder Nico van Baarsen was “ de jongeren moesten maar gaan voetballen in de kooi in Amsterdam Noord”.

Na verschillende kleine acties kwam de toezegging dat de kooi in 2016 herplaatst zou worden. Rood jong in de SP mocht een plan maken hoe het eruit moest komen te zien.

Foto: Willem Croese

Het plan om in het begin van het sportpark een jongeren hotspot te maken bestaande uit een voetbalkooi, basketbalveld en jongerenhangout werd afgewezen. Er werd ons verteld dat het gereserveerde geld opgegaan was in het speeltuinenbeleid.
Kortom de jongeren konden het dak HET DAK OP.
Dat deden ze in februari 2016 op het dak van het gemeentehuis.

Foto: Willem Croese

Er werd door de gemeente een kindergemeenteraad opgestart, deze kwamen met een soort gelijk idee als de jongeren die samen met onze Rood groep al eerder een plan ingediend hadden, een plek om te kunnen voetballen en basketballen. Enkele maanden geleden sprak een andere jongerengroep in bij de raad. Ze wilden zo graag een “eigen” hangplek waar ze niet weggestuurd werden en waar ze ook droog konden staan als het regende.
En eindelijk na ruim 3 jaar actievoeren, praten en heel veel geduld is de gemeente tot een compromis gekomen en zijn de voetbalkooi en basketbalveld in aanbouw in het wijkpark van Havenzathe.

Foto: Heidi Bouhlel

En is er in het sportpark een WIFI- picknicktafel en een hangout container met verlichting geplaatst.

Foto: Heidi Bouhlel

Actie voeren loont!
Doe mee en sluit je aan!