De zorg onbetaalbaar? Flauwekul!

15 juli 2016

De zorg onbetaalbaar? Flauwekul!

Wie de afgelopen tijd het nieuws over de zorg heeft gevolgd, kan bijna niet anders dan totaal verbijsterd zijn. ‘De zorg wordt onbetaalbaar’, werd ons voorgehouden door het kabinet van VVD en PvdA. Bezuinigingen waren zogenaamd onvermijdelijk. De uitvoering van de thuiszorg werd over de schutting gegooid naar gemeenten, met een korting van 40% op het budget. Oftewel: het op zichzelf mooie idee van lokaal georganiseerde zorg werd gebruikt als dekmantel voor een ordinaire bezuiniging. Met mooie woorden als ‘mensen in hun eigen kracht zetten’, ‘participatiemaatschappij’ en ‘keukentafelgesprek’ begon de grootste bezuinigingsoperatie in de zorg ooit.

Ook de gemeente Landsmeer sloeg aan het bezuinigen en bracht huishoudelijke hulp voor alle cliënten terug naar twee uur per week. Meer dan 100 Landsmeerders ontvingen hierover een standaardbrief. Zelfs het keukentafelgesprek kwam er niet. Ook voor een rolstoelgebonden Landsmeerse die grotendeels afhankelijk was van de thuiszorg, met een indicatie voor zeven uur per week, werd geen uitzondering gemaakt. Twee uur was genoeg, zei de wethouder. En als de wethouder het zegt, dan is het zo. Rolstoel of niet, de nieuwe situatie moest vooral gezien worden als ‘een kans om meer op eigen benen te staan’.

Zo werd ook mijn buurvrouw, mevrouw Splinter, gekort op haar huishoudelijke hulp. Dat ze bij het optuigen van de kerstboom was gevallen en haar rechter arm gebroken had deed er niet toe; ook zij moest het vanaf 1 januari met twee uur thuiszorg doen. ‘Het lage aantal bezwaren laat zien dat we in Landsmeer op de goede weg zijn’, aldus de wethouder destijds. Dat hulpbehoevende mensen vaak afzien van de stress van een bezwaarprocedure, bang dat hun resterende thuiszorg ook afgepakt wordt, vergeten we voor het gemak. Mevrouw Splinter ging desondanks wel in bezwaar. Na zes maanden doormodderen met haar linker arm (haar rechter was door de breuk verlamd geraakt) werd ze alsnog in het gelijk gesteld. De gemeente had haar thuiszorg niet mogen korten zonder onderzoek te doen naar haar persoonlijke situatie. Lang kon ze niet genieten van de overwinning: twee weken later is ze overleden.

Inmiddels blijkt dat Nederlandse gemeenten in 2015 bovenop de 40% korting maar liefst 310 miljoen euro zorggeld hebben overgehouden. In Landsmeer is een reserve van 1,2 miljoen euro. De gemeenteraad heeft daarom besloten om jaarlijks 50.000 euro uit ons zorgpotje uit te geven aan andere dingen. Wethouder Richard Quackernaat van de VVD stelde zelfs zonder enige schaamte voor om daar bovenop eenmalig 500.000 euro weg te sluizen naar de rest van de begroting. Hoezo, de zorg onbetaalbaar? De zorg wordt gebruikt als melkkoe!

Soms moet je dingen terug brengen naar de essentie: kunnen rekenen op de zorg die je nodig hebt is een kwestie van beschaving. Wat voor land laat ouderen naar de rechter stappen om zorg te krijgen? Wat voor gemeente laat mensen die ons land hebben opgebouwd aan het eind van hun leven wegkwijnen achter de voordeur? Het is de wereld op z’n kop. De zorg is niet onbetaalbaar. Het is juist de bezuinigingsdrift van de gevestigde politiek die ons meer kost dan ons lief is. Ik leg me er niet bij neer. Laten we de handen ineenslaan om te werken aan een toekomst met goede zorg voor iedereen die dat nodig heeft. De tijd is rijp voor een politieke revolutie!

SLUIT JE AAN BIJ DE BEWEGING

bel 088 243 5540 of klik hier

Reacties

Ook de SP moet straks keuzes gaan maken in zorg en dat is moeilijk. In Amsterdam hebben ze op het laatst financiële steun aan zorgbehoeftigen ingetrokken
omdat er gelden verdeeld moeten worden tussen groepen die allen hulp nodig hebben en dit kost geld. Mijn ervaring is dat men niet of nauwelijks ageert. Mensen die afhankelijk zijn klagen niet graag over de zorg uit angst. Mensen hebben vaak een vertekend beeld van wat ze nog kunnen. Ook hebben ze vaak een ouderwets ontzag voor zorgverleners en denken dat die het wel weten.
Het is niet alleen kommer en kwel in de zorg. In Nederland id het naar verhouding nog goed geregeld.
Er moet nog wel veel werk verzet worden.

Fatsoen begint bij het respect hebben voor onze ouderen. Dus geef deze mensen waar zij recht op hebben.

SP-rs moeten een nog grotere mond open doen en VVD + PvdA meer op hun nummer zetten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.