Nieuwbouw Eigen Haard Fazantenstraat naar vrije sector huurprijs

18 mei 2016

Nieuwbouw Eigen Haard Fazantenstraat naar vrije sector huurprijs

Foto: Ami Gest

Begin 2016 zijn in de Fazantenstraat 19 sociale huurwoningen opgeleverd met de maximale sociale huurprijs van 710,68 euro. De meeste bewoners waren nog bezig met verhuizen toen er een brief op de mat viel waarin Eigen Haard een huurverhoging aankondigt. Met een verhoging van acht euro per maand komt de huur boven de liberalisatiegrens, waarbij het recht op huurtoeslag komt te vervallen. Dit in tegenstelling tot eerdere afspraken met de gemeente Landsmeer, waar aangestuurd werd op het minimaal 20 jaar sociaal houden van de huurprijs.

De bewoners zijn een actiecomité begonnen. Woordvoerder Sharon Ben Hur: “Het voelt bijna alsof Eigen Haard een spelletje speelt en ons doelbewust de toegang tot huurtoeslag ontzegt. Sommige buren hadden nog maar één nacht in hun nieuwe woning geslapen toen ze de brief kregen over de huurverhoging. Ik ben de deuren langs gegaan en het blijkt dat er nu al vijf huishoudens zijn die dreigen te maken te krijgen met baanverlies. Het gaat natuurlijk niet om die acht euro per maand, maar om het feit dat je op deze manier geen zekerheid hebt. Wat nou als iemand z’n werk kwijtraakt? Moeten we dan verhuizen? Als ik dit van tevoren had geweten, weet ik niet of ik hier was komen wonen.”

De SP steunt de acties van de bewoners en wil dat verantwoordelijk wethouder Nico van Baarsen in gesprek gaat met Eigen Haard om de corporatie te houden aan gemaakte afspraken.

Ami Gest, voorzitter SP Landsmeer: “Het is ronduit asociaal om huurders zo snel na het betrekken van een woning om de oren te slaan met huurverhogingen. Je gaat wonen in een sociale huurwoning, maar betaalt na een paar maarden een vrije sector huurprijs. Die bizarre huurverhoging moet van tafel!”

Ook de Huurdersvereniging Landsmeer heeft zich negatief uitgelaten over de plotselinge huurverhoging door Eigen Haard. Op vrijdag 20 mei om 20.00 uur houdt de HVL haar jaarvergadering in Speeltuinvereniging Jonge Kracht, eveneens in de Fazantenstraat. Wethouder Van Baarsen is hierbij aanwezig en de huurverhoging in de Fazantenstraat zal de gemoederen naar verwachting flink bezig houden. Wordt vervolgd!