Lilian op pad in Landsmeer

3 juli 2021

Lilian op pad in Landsmeer

Foto: Sandra Beckerman

Vrijdagmiddag 2 juli kwam Lilian Marijnissen naar Landsmeer om met de bewoners te praten over de problematiek in de gerenoveerde huizen in de Gortesloot. Er lijkt maar geen eind aan te komen. Als het ene opgelost is dient zich een volgend probleem aan en lijken andere problemen helemaal niet opgelost te worden.

Lilian was niet het enige SP kamerlid die deze middag aanwezig was in de Gortesloot! Ook Sandra Beckerman (wonen) was erbij, Sandra was al eerder een steun voor de bewoners.

Na ontvangst gingen SP leden van de afdelingen Landsmeer, Amstelveen en Amsterdam langs de deuren om de verhalen van de bewoners op te halen.

Foto: Lieke van Rossum

Lilian ging met afdelingsvoorzitter Heidi Bouhlel langs bij de karretrekkers van de wijk om ze een bloemetje te overhandigen, naar hun verhaal te luisteren en ze een hart onder de riem te steken.

Zo wist een bewoonster te vertellen dat als ze d'r haar wilde föhnen en er stond wat wind kon ze gewoon de meterkast open doen. Een andere bewoonster zij dat de onlasting in haar tuin naar boven kwam. Weer een andere vertelde bijna 1000,- euro huur te moeten betalen, haar man werkt nu extra diensten in de zorg, terwijl haar buren rond de 400 euro betalen. Tijdens de vele gesprekken kwam naar voren dat het ventilatiesysteem in huis niet goed is, mensen hebben last van droge ogen, constante kriebelhoest en verkouden. Ook is er bijna geen mobiel bereik in de huizen. Eén van de bewoonsters gaf aan dat als ze een privegesprek moest voeren, ze in haar auto ging zitten. Zelfs 112 bellen binnen is lastig.

Foto: Lieke van Rossum

Nadat we de buurt in zijn gegaan verzamelden we ons weer op het veldje waar we begonnen waren en blikte Lilian terug, met de SPers en bewoners op de verhalen van die we gehoord hadden. Lilian was niet te spreken over wethouder Heinrich. "Hoe kan het dat een wethouder wonen nog geen één keer met deze bewoners gesproken heeft". Trots is ze op de bewoners die al jaren een keiharde strijdt leveren voor een goed en betaalbaarhuis.

De bewoners van de Gortesloot zijn niet de enige die problemen hebben met hun huis. De SP gaat landelijk aan de slag en wil met alle opgehaalde verhalen het grootste zwartboek ooit maken om de wooncrisis een gezicht te geven. Ben of ken je iemand die last heeft van slecht onderhoud, niet kunnen vinden van een huis, een te hoge huur of zoals de Gortesloot bewoners een slecht uitgevoerde renovatie? Doe mee en deel je verhaal op sp.nl/wooncrisis